Douane

Sintrex verzorgt snel en accuraat uw inklaring import export transit EUR 1 / ATR CMR en TIR Carnet

Alles rondom douane formaliteiten

Ons kantoor aan de A1 in Oldenzaal-Autoweg / de Poppe is vanaf maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 20:00 uur geopend en zaterdag van 08.00 tot 12:00 uur. Buiten deze openingstijden zijn wij bereikbaar op +31 (0)6 5432 8105.

Ons uitgangspunt is altijd goede documenten in korte tijd te maken. Ons ervaren team van declaranten, met meer dan 30 jaar ervaring, zorgt ervoor dat uw zending zonder oponthoud door de douanewereld wordt geloodst.

Bel ons

+31 (0)541 - 55 21 21

+49 (0)59 24 - 85 46

Of mail ons op customs@sintrex.nl

Import

Import Documenten (IM-A)
Sintrex verzorgt, als Direct Vertegenwoordiger, dagelijks diverse Invoeraangiften via het AGS-systeem.

Goederen worden in het vrije verkeer gebracht en de eventuele Invoerrechten en BTW wordt direct via het maandkrediet aan de belastingsdienst “overgemaakt” De klant betaalt in de regel pas later. Bij de inklaring, overigens op iedere loslocatie in Nederland mogelijk, wordt het voorafgaande document (T1, TIR, of B/L) aangezuiverd en afgewerkt. Na het bericht “Toestemming tot Wegvoering” mag de zending worden gelost. In de regel duurt dat maar zo’n 10 minuten.

In Duitsland zijn we aangesloten op het ATLAS systeem en verzorgen we de Inklaringen voor Duitse ontvangers. Het voorschieten van “Einfuhrzoll” en “Mehrwertsteuer” werkt daar iets anders, maar wordt door onze GmbH tot in de puntjes verzorgd.

Werkwijze bij tijdelijke Invoer (veredeling, reparaties) en Wederinvoer (retour) gaan op een soortgelijke manier maar de codering is iets anders en ook het risico is verschillend.

Export

Export Documenten (EX-A)
In toenemende mate wordt het export document belangrijk.

In het verleden had dit document (het vroegere “61”, met de gele rand) een puur administratieve functie, maar steeds meer licht de nadruk op financiële en juridische aspecten. De exporteur is tegenwoordig verantwoordelijk voor een correcte uitvoer, ook als is de zending af werk (ex-works) verkocht. Wij als Sintrex hebben de kennis in huis om het juiste document en de controle daarop te verzorgen. Op iedere laadlocatie maken we een document, en de zending hoeft dus niet perse via Oldenzaal te komen. Ook voor lucht- en zeevracht is het derhalve een fluitje van een cent om de documenten door ons te laten verzorgen. Bewijs van Uitvoer (Confirmation of Exit) is bepalend voor de definitieve uitvoer en kan op verzoek worden ontvangen.

In Duitsland zijn we aangesloten op het ATLAS systeem en verzorgen we de Uitklaring voor Duitse Exporteurs. Digitaal versturen en de controle door de douane werkt in Duitsland iets anders, maar wordt door onze GmbH tot in de puntjes verzorgd.


Transit

T-documenten via NCTS, TIR Carnets
Naast In- en Uitvoer is het uiteraard mogelijk om Transit-documenten te laten maken.

Dit gebeurt o.a. met zendingen onder “douane-toezicht” en daarvoor maken we een T1 document, bijv. vanuit een douaneloods (Schiphol of Rotterdam) naar een ander Depot, Entrepot of naar een andere land. De ontvanger betaalt pas BTW en Invoerrechten op het moment van een definitieve Inklaring (zie onder Import) en zolang de goederen onder toezicht blijven betaalt men nog niets. Komt ook veel voor bij transporten via de EU naar een NIET-EU land, dus bijv. binnenkomst via Rotterdam en via Oldenzaal naar de Oekraine of Rusland). Het risico van zuivering en correcte afwerking ligt in dit geval bij Sintrex hoewel we dat zelf niet in de hand hebben. Transit, maar dan met een T2, wordt binnen de EU gebruikt voor o.a. doorvoer door Zwitserland. Een zelfde soort document,ook tussen EU landen, maar dan heet het een T2L wordt gemaakt als er een transport over zee (bijv. naar Griekenland of de Canarische Eilanden) plaats vindt.

Fiscale diensten

Intrastat, Fiscaal Vertegenwoordiging
Voor buitenlandse firma’s kan het handig zijn om goederen in te klaren in de EU.

Wij als Sintrex treden dan op als Fiscaal Vertegenwoordiger en dragen de BTW of Invoerrechten af. Het lijkt erop dat wij als Importeur werken maar treden alleen op als tussenpersoon. De goederen worden dan wel in het vrije verkeer gebracht en niet zoals hiervoor onder douane toezicht.

Voor de goederenstroom binnen de EU verzorgt Sintrex voor klanten de zogenaamde “Intrastat-aangiftes” Dat zijn ook aangiften maar die hebben betrekking op de Intracommunautaire leveringen tussen de EU-lidstaten. A.d.h.v. handelsfacturen worden deze aangiften maandelijks achteraf verzorgt. Dit zelfde doen we in Duitsland overigens.


Douane formaliteiten

EUR1, CvO, ATR
Als gevolg van sluiting van diverse KvK kantoren hebben we onze dienstverlening uitgebreid en maken we nu voor exporteurs EUR1 certificaten, Certificaten van Oorsprong (CvO) en ATR.

Na het ontvangen van een algemene machtiging en de benodigde informatie vragen we digitaal de documenten aan, en krijgt de klant uiterlijk de volgende dag de documenten met de juiste stempels per post binnen.

Voor veel bestemmingen in Oost-Europa wordt er door ons een TIR-carnet gemaakt. Meestal betaalt de chauffeur dat zelf, maar het document is bedoeld om goederenstroom door diverse landen en langs diverse grensposten soepel te laten verlopen. In Nederland wordt het EX-A document of T1- documenten gesloten (aangezuiverd) en de chauffeur vervolgt zijn reis met dit TIR-carnet. Borgstelling en zekerheid liggen in dit geval bij het transportbedrijf zelf.

En nog veel meer

Neutralisatie & Vergunningen
Niet zozeer douanetechnisch maar vaak interessant voor een goed logistiek traject is de neutralisatie van documenten.

De ontvangende partij hoeft niet altijd de koper te zijn. Regelmatig kiest men voor een ander losadres, en wij Neutraliseren dan alleen maar, zodat de ontvangende partij niet kan zien waar het product vandaan komt. Nieuwe CMR, en verwijderen van facturen en paklijsten zijn dan de werkzaamheden.

Verder geven we advies op het gebied van allerhande douaneprocedures en BTW vraagstukken en vragen we graag voor u een BTI (Bindende Tarief Informatie) aan.

Naast de voorgaande “Douanezaken” zijn we als Sintrex-groep nagenoeg 24 uur per dag bezig met transport (weg- , zee- en luchtvracht), stukgoed, deelpartijen en complete zendingen vnl. in West- en Oost Europa, een eigen Koerierdienst (ABC Koerier) en Op-, en Overslag in onze loods in D-Gildehaus, net over de grens bij Oldenzaal. Vraag naar onze vele mogelijkheden Nee wordt niet verkocht.